Громадський бюджет (бюджет участі) це можливість жителів громади чи окремого населеного пункту завдяки власній участі, тобто поданню проєктних пропозицій та/або голосуванню за них, визначати: як і на що витрачати частину місцевого бюджету.

Простіше кажучи: це реальна можливість для мешканців і мешканок вплинути на зміни на своїй вулиці, в своєму селі чи місті. Зазвичай громадські проєкти стосуються питань благоустрою та екології, дозвілля, спорту, туризму, збереження історико-культурної спадщини.

Головна умова – вигоди від реалізації такого проєкту мають отримати всі або значна частина мешканців і мешканок населеного пункту або громади загалом.

Завдання

  • подолати бар’єри, які існують між мешканцями та місцевою владою, налагодити діалог і співпрацю в громаді;
  • підвищити рівень громадської активності та соціальної відповідальності жителів;
  • виявити проблеми, що самі мешканці вважають пріоритетними, і сприяти їх вирішенню;
  • забезпечити прозорість процесу прийняття управлінських рішень, збільшити довіру до дій органів місцевого самоврядування.

Аудиторія

Авторами й авторками проєктів бюджету участі можуть бути громадяни, які зареєстровані та проживають на території громади. У кожній громаді встановлюється свій віковий поріг для тих, хто може подавати проєкти та голосувати за них: 16 або 18 років, рідше – 14.

Щороку зростає цікавість до громадського бюджету серед українських міст і громад.

Для прикладу, в Запорізькій області станом на вересень 2019 року бюджет участі впроваджено в містах Запоріжжя, Мелітополь, Бердянськ, Енергодар, Пологи, а також у низці ОТГ: Біленьківська, Гуляйпільська, Комиш-Зорянська, Оріхівська, Приморська, Чернігівська, Широківська.

У м. Мелітополь додатково проводиться конкурс соціально-культурних проєктів серед громадських організацій.

Як це зробити

01 Ініціювати впровадження громадського бюджету можуть депутати, голова органу місцевого самоврядування або виконавчий комітет. Фінансування програми підтримки громадських ініціатив здійснюється з бюджету розвитку громади – зазвичай у розмірі від 0,1% бюджету розвитку до 1% бюджету громади.

02 Створення робочого органу з впровадження громадського бюджету: робоча (координаційна) група або комісія з питань бюджету участі. До його складу входять представники органу місцевого самоврядування, депутатського корпусу, громадськості.

03 Основні умови бюджету участі визначаються у Положенні про громадський бюджет, що затверджується рішенням місцевої ради.

04 Визначіть, зокрема: вимоги до авторів (подавачів) проєктів, параметри та обсяг фінансування, вимоги до громадських ініціатив і форма проєктної заявки, порядок попереднього розгляду проєктів, голосування, їх реалізації.

05 Особливу увагу варто приділити інформаційно-просвітницькій кампанії, підготувати прості та зрозумілі інструкції для мешканців, провести навчання для авторів громадських проєктів.

06 На етапі подання заявок важлива їх попередня експертиза: наскільки проєкт відповідає вимогам конкурсу, чи є він реалістичним з огляду на бюджет і терміни виконання, чи не заплановані аналогічні роботи до реалізації в межах інших програм.

07 Окрему увагу зверніть на юридичні питання, у т.ч. ті, що стосуються права власності на землю. Так, на самому початку процесу розроблення проєкту доцільно поцікавитись, хто є власником ділянки, яка пропонується як місце його реалізації, чи немає юридичних перешкод та обмежень для подальших дій.

08 Затверджений перелік проєктів допускається до голосування. На цьому етапі відбуваються публічні презентації, промоція авторами своїх ініціатив. Орган місцевого самоврядування може публікувати переліки проєктів на своїх ресурсах, подавати короткий опис кожного з них та інформацію про авторів. На перших етапах це важливо для популяризації самої ідеї громадського бюджету.

09 Додатково сприяти промоції громадського бюджету можуть місцеві ЗМІ. Для прикладу, онлайн-видання «Гуляйполе City» робить огляди проєктів, поданих на конкурс у Гуляйпільській громаді.

10 Є різні підходи до організації голосування за проєкти: на спеціальних електронних платформах, через гугл-форми, шляхом заповнення паперових бланків або відкритого голосування на загальних зборах. Вибір конкретної форми (або кількох) варто робити з урахуванням особливостей громади.

Важливо!

Немає універсального рішення, яким має бути бюджет участі для громади: в кожному разі це унікальна модель, що мусить максимально відповідати умовам конкретної території з її населенням.

Проте є три складники, які визначають успіх впровадження громадського бюджету:

  • широке інформування та залучення громадськості на всіх етапах;
  • вдало обрана процедура голосування;
  • вчасна і якісна реалізація проєктів-переможців.

Приклад

У Широківській сільській ОТГ (Запорізька область) перший конкурс громадського бюджету відбувся з рекордною продуктивністю – було подано 23 заявки з 9 різних сіл громади.

За підсумками голосування перемогли 6 проєктів. Разом із тим ще декілька громадських ініціатив були підтримані сільською радою та місцевими підприємцями. Серед них ІТ-курси у Відрадному – надзвичайно цікавий і нестандартний проект, завдяки якому більше 60 мешканців громади мали змогу безкоштовно отримати сучасні знання в сфері ІТ.

На підтримку ідеї створення парку відпочинку в Зеленопіллі було здійснено низку заходів із озеленення села. А в межах проекту «Задоволення культурних потреб людей похилого віку» відбулась низка поїздок у театр для поважних мешканців.

Під час щорічних звітів голови Широківської ОТГ обговорюють також проєкти участі.

Законодавство

Специфічне нормативно-правове регулювання відсутнє. Варто врахувати хіба що загальні вимоги й обмеження Бюджетного кодексу України в частині, що регулює питання формування й використання коштів місцевих бюджетів.

Кожна громада затверджує свої положення, правила та процедури щодо впровадження громадського (партиципаторного) бюджету, або бюджету участі.

Якщо вас цікавить участь у конкурсі “Всеукраїнський громадський бюджет”, то варто ознайомитись з Постановою КМУ від 18 березня 2015 р. № 196  “Деякі питання державного фонду регіонального розвитку” (з відповідними змінами й доповненнями).

Додатково

Найкраща реклама для громадського бюджету – вчасно, якісно та в повному обсязі виконані проєкти-переможці.

На етапі реалізації варто регулярно залучати авторів для моніторингу виконання робіт і допомоги. Адже проєкт стає справді громадським, коли жителі долучаються не лише до розробки ідеї проєкту, але й до її втілення.