
Проєкт «Збори з питань розвитку громади» стартував у Чернігівській селищній ОТГ в квітні 2019 р. Перший захід відбувся в центральному селищі – Чернігівці. Згодом аналогічні зустрічі були проведені в кожному старостинському окрузі, загалом у 12 селах.
Учасникам зборів пропонувалось назвати нагальні проблеми їхніх територій, що мають найбільший вплив на мешканців. На наступному етапі всі озвучені питання групувалися за тематичними напрямами. Жителі об’єднувалися в робочі групи відповідно до тих напрямів, що їх цікавили, і обговорювали варіанти, як спільно з місцевою владою можна сприяти вирішенню цих проблем.
За підсумками кожної зустрічі на сайті громади виходив тематичний матеріал, де були зазначені рішення, запропоновані мешканцями.
Завдання
- виявити проблеми і потреби мешканців у кожному окремому населеному пункті;
- обговорити можливі шляхи вирішення цих проблем у співпраці «влада – громадськість»;
- налагодити контакти з небайдужими жителями, які готові долучатися до розвитку громади;
- особисто поінформувати людей на місцях про важливі рішення та зміни, стратегію розвитку громади та її виконання, програму громадського бюджету та інші можливості громадської участі.
Аудиторія
Активна молодь, представники громадських об’єднань, просто зацікавлені мешканці, серед яких більшість не мали досвіду участі в таких заходах. Середня кількість учасників: від 15 до 30 осіб.
Місце
Приміщення сільських рад, бібліотек, центрів дозвілля, ФАП або інші, де можна зібрати людей. Якщо дозволяє погода, це може бути і зустріч просто неба, але це додасть клопоту з організацією простору для спілкування: виставити столи, стільці, фліпчарт.

Як це зробити
01 Визначіть реальну мету й очікуваний результат таких зборів. Для чого ви збираєте людей? Що хочете від них почути? І головне: як збираєтесь це використати в роботі для покращення їхнього життя?
02 Заручіться підтримкою зацікавлених осіб з боку органу місцевого самоврядування. Поясніть, яку користь від зустрічей матиме громада, проговоріть можливі варіанти дій за підсумками проєкту. Домовтеся про службовий транспорт, адже доведеться багато поїздити.
03 Розробіть календарний план заходів з урахуванням місцевих подій, сезонних робіт, державних свят та інших факторів, що можуть завадити людям прийти на зустріч.
04 У невеликій громаді доцільно приділити увагу всім населеним пунктам. У складі Чернігівській ОТГ 40 сіл і одне селище, тому тут у межах старостинських округів проводилось 1-2 зустрічі, але так, щоб було зручно долучитися мешканцям з сусідніх населених пунктів.
05 Вчасно поінформуйте жителів про ваш захід. У цій справі вам можуть допомогти старости, місцеві активісти, працівники бібліотеки чи центрів дозвілля (там, де вони є), вчителі місцевих шкіл.
06 Будьте готові, що зустріч може початись емоційно. Зрештою, ви питаєте в людей про проблеми, які не вирішувались подекуди впродовж кількадесят років. Досвід Чернігівської громади доводить: варто всім учасникам зустрічі висловитися про все наболіле – і далі обговорення йде більш конструктивно.
07 Після загального «мозкового штурму» згрупуйте названі проблеми в декілька тематичних категорій, наприклад: дозвілля, освіта, спорт, благоустрій, транспорт та інші. Заодно ви зрозумієте, які сфери є найпроблемнішими в кожному населеному пункті.
08 Корисно, крім реєстраційних аркушів, підготувати простенькі анкети, в яких учасники зустрічі можуть лишити свої контакти за бажання та висловити окремі пропозиції.
09 Зафіксуйте всі проблеми та рішення, щоб пізніше систематизувати отриману інформацію. Підготуйте публікації для сайту громади чи місцевої газети. Окремі питання, можливо, варто одразу передати профільним відділам для реагування.
Важливо!
Зустрічі з питань розвитку в такому форматі доцільніше проводити, коли громада має свою стратегію розвитку.
По-перше, щоб пояснити мешканцям стратегічні цілі та оперативні завдання, які громада поставила перед собою на найближчі роки.
По-друге, щоб розказати про те, що вже зроблено й досягнуто в розрізі різних населених пунктів громади.
По-третє, щоб отримати живий зворотний зв’язок від жителів, виявити наболілі проблеми на місцях і мобілізувати людей до співпраці з місцевою владою для їх вирішення.
Приклад
“Під час зустрічей люди ділилися наболілим. Десь не завозиться хліб, що робити з сараєм, який колись згорів, а тепер нічийний, як можна використати пустир в кінці вулиці, чому для дітей немає гуртка тощо. Але до всього люди також пропонували вирішення місцевих проблем. І в процесі обговорень виникали дуже несподівані думки. Десь знайшлася майстриня, яка була готова сама організувати в клубі гурток. А дещо, що здавалося таким важливим, як, наприклад, встановлення по селу урн, взагалі знімалося з переліку проблем. Бо хто ж вивозитиме сміття з тих урн? Охочих не знайшлося.
Такий формат заходу є двостороннім. Він дозволяє місцевій владі досить ефективно збирати інформацію та до всього інформувати людей про важливе”.

Альона Синєпольська, ініціаторка проєкту, завідувачка сектору організаційної роботи апарату Чернігівської селищної ради (Запорізька область)
Законодавство
Специфічне нормативно-правове регулювання відсутнє.
Додатково
“Зазвичай органи влади вирішують глобальні питання. Натомість у повсякденному житті люди переймаються зовсім іншим. Якщо щось біля двору роками муляє тобі око, то що б не робила влада десь по селах, усе видаватиметься неправильним”, – з опису практики Чернігівської громади.
Альона Синєпольська