Вчитись справді ніколи не пізно. Університети третього віку – це міжнародний рух, що має за мету реалізацію принципу «навчання протягом життя» серед громадян старшого віку. В англомовних країнах його ще називають U3A (скорочено від University of the Third Age), а у Франції також поширена назва «Університет вільного часу».

Це не окремий заклад освіти, а зазвичай відділення, курси чи навчальні групи при освітніх чи культурних інституціях. Їх відвідувачами є переважно люди, які перебувають на пенсії або досягли пенсійного віку та продовжують працювати. В Україні такі програми працюють на базі університетів (у містах), при центрах надання соціальних послуг і громадських організаціях, у бібліотеках та в інших місцях.

Завдання

  • адаптація людей старшого віку до сучасного життя, формування нових важливих навичок і компетенцій;
  • підтримка фізичного та інтелектуального здоров’я поважних мешканців, сприяння їх соціалізації;
  • створення умов для змістовного дозвілля, самозайнятості, спілкування жителів пенсійного віку;
  • виявлення активних мешканців і мешканок, залучення їх до життя громади, ухвалення рішень.

Аудиторія

Мешканці та мешканки старшого віку (55+), які бажають знайти в навчанні та нових видах діяльності можливості для саморозвитку та самореалізації, прагнуть бути корисними своїй громаді та навіть заробляти гроші.

Місце

Заняття університету третього віку можна організувати у громадах на базі місцевих бібліотек, центрів дозвілля, інших соціокультурних установ і навіть звичайних шкіл.

Як це зробити

01 Базові умови для створення Університету третього віку – місце для занять і установа, що допоможе в реалізації навчальної програми (бібліотека, центр соціальних послуг чи центр дозвілля). Це необхідно для інституалізації вашої ініціативи.

02 Університет третього віку – важливий соціальний проєкт. І добре, коли він впроваджується в співпраці громадської організації та комунальних закладів. Це дозволяє вам залучити додаткові ресурси, надає переваги при поданні заявок для отримання грантового фінансування.

03 Перш ніж планувати навчальну програму, поспілкуйтеся з вашою цільовою аудиторією: оголосіть про старт проєкту, поясніть ідею, проведіть опитування або фокус-групу.

04 Важливо уточнити, які напрямки будуть користуватися попитом у ваших майбутніх відвідувачів, яких знань і навичок їм не вистачає, які форми дозвілля й навчання можуть їх привабити. І головне: які додаткові умови слід забезпечити, щоб Університет третього віку був максимально доступний для людей.

05 Маючи побажання цільової аудиторії, оцініть: які з них ви можете задовольнити вже зараз, які ресурси для того у вас є, які партнерства можна і треба встановити, хто з вашої громади може періодично проводити заняття або окремі тренінги для ваших «студентів». Складіть навчальний план, який можна реалізувати у ваших умовах.

06 До речі, про партнерства. Громадські організації, заклади вищої освіти, різноманітні курси додаткової освіти можуть бути зацікавлені в співпраці з вашою громадою (організацією) – в рамках своїх проєктів, програм соціальної відповідальності чи й для промоції власних послуг. Заздалегідь погодьте з зовнішніми лекторами можливі дати й час занять.

07 Поєднуйте цікаве з корисним. На курсах з правознавства приділіть увагу важливим питанням, що стосуються правового захисту пенсіонерів. У заняття з комп’ютерної грамотності включіть навчання безпечній роботі з пошуковими системами, інтернет-банкінгом, соціальними мережами. Якщо в громаді впроваджено бюджет участі, доцільно внести в програму Університету курс з написання проєктів.

08 Діючий Університет третього віку – це основа для впровадження інших соціально значущих проєктів і залучення грантового фінансування. Висвітлюйте його роботу, вивчайте попит ваших студентів і студенток на нові знання, діліться історіями успіху, розробляйте разом із партнерами нові ініціативи, що покращать життя мешканців вашої громади.

Важливо!

Навчання в Університеті третього віку теж відбувається за принципом факультетів, а «студентам» іноді видають спеціальні посвідчення й атестати про прослухані курси.

В ідеалі за кожним із факультетів має бути закріплений свій куратор – людина, відповідна за розробку та реалізацію навчальної програми. Куратор може проводити заняття самостійно або залучати інших лекторів, тренерів, викладачів.

Популярні напрями навчання в Університеті третього віку: курси комп’ютерної та фінансової грамотності, основи здоров’я, правознавство, українська та іноземна мова. Попитом користуються й різноманітні творчі заняття. Для прикладу, в Широківській ОТГ проводяться «фірмові» майстер-класи з виготовлення ляльок-мотанок.

Законодавство

Специфічне нормативно-правове регулювання відсутнє. Оскільки така діяльність не передбачає видачу документів про освіту державного зразка, то ліцензування чи інших зайвих формальностей університет третього віку не потребує.